onsdag 21. oktober 2009

Bruk av digitale verktøy i idrettsfag...

Bruk av digitale verktøy i idrettsfagene, er nok ikke stort utbrett tror jeg. Men det kommer mer og mer inn i faget.
Jeg tenker det kan være mange forskjellige måter å flette inn ikt og digitale i idrettsfagene. Det kan være alt fra å bruke word for å lage ser oversikter og evtuelt treningsdagbøker. Helt til for eksempel å lage innstruksjons videoer av øvelser.

I fjor studerte jeg ved trenerstudiet her ved Hibo. Der lærte vi oss med et spennende verktøy. Verktøyet besto av å analysere fotball/handball. Dette programmet er spesielt utviket til støtte for trenere. For at dette programmet skal virke må man ha filmet en kamp, deretter konvertert det inn på dataen og inn på programmet, Interplay.
Dette programmet ser jeg for meg at man kunne brukt innenfor fotball/handball hos idrettslinjer ved videregående skoler. For at elevene skal ha noe av ikt inn i faget.

I min praksis har vi nå hatt en økt hvor elevene skal lage seg et treingsopplegg. Der de skal ta hensyn til viktige faktorer. Her har vi dratt inn ikt og bruk av digitale verktøy. Elvene har da brukt word/excel for å utarbeide treningsopplegget på en ryddig og fornuftig måte.
Ser også for meg vi kunne dratt dette enda lengre. Der elevene kunne laget bilderfortellinger, med hjelp av photostory. I disse fortellingene kunne dem vist øvelser og teknikker som er viktig for at utførlesen skal bli riktig. Da måtte også elevene tatt bildene og brukt derfor et digitalt kamera.

2 kommentarer:

  1. I idrettsfag har digitale verktøy blitt brukt mye og lenge til målinger/testing og analyse. Film har tradisjonelt vært brukt til instruksjon.
    Du bør med tanke på oppgaven definere hva du mener med idrettsfag. Nivå/trinn? Er det kroppsøving på f. eks. 9. trinn?
    Hva sier LK06 om digital kompetanse generelt på aktuelt trinn? Hva med IKT fagplanen for kroppsøving?
    Hva finner du i bøkene "Å være digital i alle fag", "norskboka.no", "Pedagogisk bruk av IKT" og "Enter - veien mot en IKT-didaktikk" av eksempler og mulige anvendelser i kroppsøving? Hva med IKT-didaktiske begrunnelser og innretninger?

    SvarSlett
  2. Jeg tenker at det du sier om bruk av photostory for å vise teknikker må være et bra verktøy. Her kan en også vise førstehjelp, forbygging av skader osv.

    SvarSlett